Doeken en kleuren voor zonwering

orchestra-trame

Er zijn verschillende doekmerken waaruit gekozen kan worden. Dickson heeft daarvoor een digitale mogelijkheid. Naast de kwaliteit van het Acryl doek, normaal of 50TT (extra gecoat voor langer waterdicht) is een heel belangrijk punt het garen, waar de doekbanen mee aan elkaar worden gestikt.

 

Als het garen onder invloed van vocht gaat rotten, laten de banen los en moet het doek opnieuw worden gestikt of vervangen. Beide scenario’s zijn kostelijk. Het opnieuw stikken lijkt niet de wereld te kosten, maar de realiteit is heel anders. Het doek moet om te beginnen worden gedemonteerd en verstuurd naar een confexioneur. Nadat het doek hier opnieuw is gestikt, moet de hele machine grondig worden gereinigd, daar het oude doek vies is en het volgende witte doek of een doek met witte banen niet direct al op de tafel sterk vervuild raakt.

 

Vaak doet een confexioneur alleen op vrijdag aan het eind van de dag dit soort werkzaamheden zodat de machine maar een keer gereinigd hoeft te worden en sommige doen het eenvoudig niet. 

 

Doeken kunnen tegenwoordig ook gelijmd worden. Deze techniek geeft een minder dikke zoom en zo ook dus minder wafelvorming bij het oprollen. Naast Acryl doek zijn er nog vele andere mogelijkheden zoals Soltis, Sunworker, Sergé, VuScreen, Sunvas, Sunsilk en pvc.  

 

Doeken als Sergé zijn gemaakt van glasvezel met een laagje gekleurde pvc er omheen. Na weving wordt dit doek thermisch gefixeerd. Dan loopt het over een draagconstructie, spanningsvrij, door een oven waar de weving aan elkaar wordt gesmolten. Na die bewerking is het doek vormvast en in alle richtingen te belasten. In de lengte richting (kettingdraden) is het doek altijd sterker, daar de draden in deze richting altijd groter in getal zijn dan in breedte (de inslagrichting). 

 

Pvc houdende doeken kunnen altijd aan elkaar worden gelast door het pvc te verhitten en dan smelt het aan elkaar. Het lassen van niet pvc houdende materialen gebeurt altijd via een lijmbandje wat verhit wordt.

 

Kleuren

Voor het kiezen van een kleur gebruiken we vaak een RAL-waaier. Nu zegt een RAL-kleur eigenlijk weinig daar er heel veel verschillende uitvoeringen zijn van een RAL-kleur.

 

We kunnen een RAL-Kleur poeder coaten of natlakken. Bij zonwering, overkappingen en rolluiken worden de aluminium delen, op het pantser na, altijd voorzien van een poedercoating.

 

Waar moeten we op letten? Om te beginnen de glansgraadGlans-Zijdeglans-Mat zijn een aantal uitvoeringen. Dan heb je nog de structuur-uitvoeringen. Deze groep is nog talrijker met ook weer mat uitvoeringen enz. Al deze mogelijkheden worden dan nog eens door een aantal producenten op hun eigen manier geproduceerd.

 

Een aantal bekende poederproducenten zijn: IGP, Tiger, Dupon, Axalta en Akzo Nobel. De uitvoering van de een kan totaal anders zijn dan van de ander. Onacceptabel om te zien als dezelfde kleur.

 

Veel mensen zijn nog in de waan dat een RAL-kleur een RAL-Kleur is. We kunnen de lakken ook nog eens in verschillende kwaliteitsklasse uit laten voeren. Klasse 1, 2 en 3 hebben te maken met de gevoeligheid voor verkleuring. Elke lak verkleurt. De mate van verkleuring is de mate van blootstelling aan Uv-straling. 

 

De gevoeligheid voor verkleuring is afhankelijk van de glansgraad. Daarom verkleurd glans (80-95 % glansgraad), zijdeglans (65-75 % glansgraad), mat (20 – 30 % glansgraad) en structuur (3-7 % glansgraad) naar hoogte glansgraad.

 

Er is een eis dat een kleur in het eerste jaar niet meer glans mag verliezen dan 50 % (klasse 1) Dit mag maximaal gebeuren in de eerste 3 jaar bij klasse 2. (HochWetterFest) Er is ook nog een klasse 3. Dit zijn hele dure poeders. Daarom is een matkleur een betere keuze dan zijdeglans, daar deze minder verkleuringsgevoelig is.

 

Immers 50 % van 25 % of 50 % van 90 %. Dat wil niet zeggen, dat structuur niet verkleurd, maar glans is de meest bepalende factor. Vaak is het dus verstandig bij bestaande producten met zijdeglanslak een matte uitvoering te plaatsen, daar dan het verschil in minder groot is dan met zijdeglans.